Het populairste wapen ter wereld krijgt een rebranding

Nieuws in de schietsport
Plaats reactie
adm
Site Admin
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2014, 15:15

Het populairste wapen ter wereld krijgt een rebranding

Bericht door adm » 04 dec 2014, 14:16

Het populairste wapen ter wereld krijgt een rebranding
Gepubliceerd: 03 december 2014 22:31 | Laatste update: 04 december 2014 08:22


De legendarische Russische wapenontwerper Michail Kalasjnikov is maandag op 94-jarige leeftijd overleden. Kalasjnikov is de ontwerper van het wereldberoemde AK-47-geweer, dat het symbool is geworden van rebellenstrijders en vele oorlogen in derdewereldlanden. Hij was al geruime tijd ziek en overleed in het ziekenhuis in zijn woonplaats Izjevsk. Kalasjnikov werd als 21-jarige met het Rode Leger naar het front tegen de Duitsers gestuurd. Hij kwam gewond terug en hoorde in het ziekenhuis zijn medesoldaten klagen over de kwaliteit van de Sovjetgeweren. Spelend met dezelfde gedachte begon hij beter schietgerei te ontwerpen. Zijn talent werd ontdekt, maar zijn wapens vonden in zijn vroegere jaren geen aftrek. Tot hij in 1947 de Avtomat Kalasjnikova presenteerde. Een lichtgewicht semi-automatisch geweer dat gemakkelijk te onderhouden en betrouwbaar is. In 1956 nam het Sovjetleger het wapen op grote schaal in gebruik. Kalasjnikov was opeens een beroemdheid in de Sovjet-Unie. Hij werd bedolven met onderscheidingen. Naam: Avtomat Kalashnikova, AK-47, of kortweg AK of Kalasjnikov. Ontwerper: Michail Kalasjnikov. Jaar: 1947, ingevoerd in het Sovjetleger in 1949. Type: Automatisch aanvalsgeweer met het kaliber 7,62 millimeter. Kenmerken: Lage productiekosten, betrouwbaar en simpel in onderhoud en daardoor ook geschikt voor minder getrainde gebruikers. Productieaantallen: In alle varianten en kalibers ongeveer 100 miljoen, gefabriceerd in tientallen landen. Varianten: Modernere varianten van het 'oerontwerp' zijn onder meer de AK-74 en AK-12. Maandag kondigde het Kalasjnikov-concern nog nieuwe modellen aan voor de export en een gemoderniseerde variant voor het Russische leger. Trivia: Een AK-47 met een bajonet is afgebeeld in de vlag van het Afrikaanse land Mozambique. De ontwerper had zelf gemengde gevoelens bij zijn iconische wapen. Hij was naar eigen zeggen trots op het ontwerp, maar het deed hem pijn om het wapen te zien in handen van criminelen en kindsoldaten. Toenmalig president Dmitri Medvedev noemde de AK-47 op Kalasjnikovs 90e verjaardag "het nationale merk waar iedere Rus trots op is''. Van Kalasjnikovs wapen zijn in tal van varianten overal ter wereld miljoenen exemplaren in gebruik. 'De Kalasjnikov' dankt zijn populariteit aan zijn relatief lage productiekosten, grote betrouwbaarheid en eenvoudige onderhoud. Het is daarom het wapen van keuze van legers, maar ook van rebellenbewegingen en terreurgroepen. Al-Qaeda-leider Osama bin Laden liet zich steevast vastleggen met het wapen. Een afbeelding van de AK-47 siert zelfs de vlag van het Afrikaanse land Mozambique. De Iraakse dictator Saddam Hoessein had een verguld exemplaar. Het wapen wordt nog altijd geproduceerd. Maandag kondigde de Kalasjnikov-fabriek nog een nieuwe variant aan voor het Russische leger. Dat wapen heet AK-12. Ook wil het bedrijf nieuwe modellen gaan exporteren. Dichter Kalasjnikov was een boerenzoon uit Siberië. Hij had twee bijzondere liefdes: zijn wapens, waarvan de AK-47 het bekendst is, en de dichtkunst, die hij zijn hele leven bleef beoefenen. Hoewel Kalasjnikov aan verbeterde wapens bleef werken, is de AK-47 nog het meest gebruikte vuurwapen ter wereld. Naar schatting zijn er 75 miljoen van in de omloop. Nog eens 25 miljoen andere AK's worden verspreid over de wereld gebruikt. Zijn geweren worden geprezen om hun betrouwbaarheid. Geen cent verdiend Zijn hele leven bleef hij bezig met het verbeteren van zijn creaties. De promoties stapelden zich op, tot hij in 1999 de rang van luitenant-generaal behaalde. Naast zijn promoties en onderscheidingen voor zijn werk als wapenontwerper kreeg hij, in 2009, de Russische Literatuurprijs. Hij schreef zes boeken en vele gedichten. Hoewel zijn wapens uitermate succesvol waren, beweerde Kalasjnikov er nooit een cent aan te hebben verdiend. Hij leefde van een staatspensioen, maar verdiende bij door zijn naam te verkopen aan commerciële ondernemingen. In 2012 fuseerden twee Russische wapenfabrikanten, zij werken sindsdien samen onder de naam Kalasjnikov.
Michail Kalasjnikov, uitvinder van de AK-47. Foto EPA
Kalasjnikov, de maker van ‘s werelds meest gebruikte wapen, heeft een nieuw logo.

Eén van de grote succesverhalen uit de Sovjetunie beschikt nu over een gelikt ‘brand image’. Kalasjnikov, maker van het legendarische machinegeweer AK-47, presenteerde dinsdag met veel tamtam zijn nieuwe ‘corporate identity’, meldt de Moscow Times. Drie nieuwe merknamen, nieuwe logo’s, en een bijzonder ambitieuze bedrijfsstrategie.

Munitiemagazijn

Onder het merk Kalasjnikov worden voortaan wapens voor de militaire markt verkocht. Het nieuwe logo is geïnspireerd op het karakteristieke gekromde munitiemagazijn van de A-47. Kalasjnikov liet ook een eigen lettertype ontwerpen. Jachtgeweren worden gemarket onder de naam Baikal, en Izjmasj is er voor de sportschutters.

Topman Aleksej Krivoroetsjko zijn nieuwe branding dinsdag tijdens een gelikte persconferentie, met dames in nauwsluitende jurkjes en een ‘Sovjet-soldaat’ in uniform uit de Tweede Wereldoorlog. Enige Sovjet-nostalgie is nauwelijks te vermijden: de AK-47 staat bekend als het meest gebruikte machinegeweer ter wereld, en werd een icoon van de (bevrijdings)oorlogen in de derde wereld.

Jammer van die Amerikaanse markt

Zo’n duidelijke restyling is ideaal voor de Amerikaanse markt, zou je denken. Maar daar wringt hem de schoen. Tachtig procent van de afzet van Kalasjnikov gaat naar het buitenland, en het bedrijf stond op het punt om 200.000 ‘consumentenwapens’ naar de VS te exporteren. Maar toen werden de sancties tegen Rusland van kracht vanwege de inmenging in Oekraïne. Volgens een militaire denktank draaide Kalasjnikov vorig jaar 31 miljoen dollar verlies. Het bedrijf moest naarstig op zoek naar een nieuwe strategie.

Krivoroetsjko wil zich op nieuwe markten richten, waaronder Zuid-Amerika, Azië en Afrika, om het wegvallen van de Amerikaanse markt te compenseren. Met deze strategie moet de omzet worden verviervoudigd en moet de productie toenemen naar 300.000 wapens per jaar. Tegen 2020 wil Kalasjnikov de populairste wapenmaker ter wereld zijn.

Verouderde machines

Zwak punt van Kalasjnikov is de kleine binnenlandse markt: Russen hebben een vergunning nodig voor een wapen. Ook gaf Krivoroetsjko dat 90 procent van het machinepark van zijn bedrijf is verouderd. Daarom is een investering van 85 miljoen dollar nodig.

Maar de grootste zwakke schakel is Kalasjnikov’s afhankelijk van het Russische leger. Die betoont zich een onberekenbare opdrachtgever. Daarbij draait het niet in de eerste plaats om mitrailleurs, maar om wapens van een iets groter kaliber: raketten. Volgens een analist is de raketbouw waar het bedrijf écht zijn geld mee verdient.



https://www.youtube.com/watch?v=1MD39HGqY8M#t=10

Russia's Kalashnikov Unveils New Brand and Plan for World Domination
By Matthew BodnerDec. 02 2014 21:08 Last edited 21:08

Alexander Aleshkin / Courtesy of Kalashnikov
Kalashnikov unveiled its new branding with the help of girls in tight dresses holding AK-47 ammunition magazines.
Hoping to offset a disappointing year, Russia's iconic weapons maker Kalashnikov launched a new brand and marketing strategy at a blowout press conference in central Moscow on Tuesday.

Inconsistent Russian military orders and greater domestic competition have in recent years forced Kalashnikov Concern to look abroad for customers to keep its production lines running and staff employed.

Eighty percent of Kalashnikov's civilian weapons are exported, and under a distribution deal signed last year 200,000 rifles were supposed to go to the U.S. — the world's biggest market. Kalashnikov currently produces around 150,000 civilian weapons annually, showing the scale of its U.S. ambitions.

But these plans were cut short this summer, when the U.S. slapped sanctions on Kalashnikov to punish the Kremlin for its actions in Ukraine. The move killed the company's U.S. expansion plans, and an EU arms embargo installed in July then froze Kalashnikov out of the European market.

"The U.S. market was very important for us," Kalashnikov CEO Alexei Krivoruchko said at the press conference, where the struggling arms manufacturer presented a new branding and development strategy through 2020.

The company unveiled new logos across its these three product lines — Kalashnikov for the Russian and foreign militaries; Baikal for civilian hunters; and Izhmash for sportsmen — and promised to target new markets, including South America, Asia-Pacific and Africa, to offset the damaging loss of the U.S. civilian arms market.

The rebranding will play a critical role in Kalashnikov's plan, said Sergei Chemezov, head of Rostec, Kalashnikov's state-owned parent company. The strategy aims to increase revenue by a factor of four and expand production volumes to 300,000 units per year.

Kalashnikov hopes the new strategy will allow it to become the most popular weapons maker in the world by 2020.

This year, the company broke even, delivering over 140,000 weapons to customers across the globe. Last year Kalashnikov lost 1.7 billion rubles ($31 million), according to Moscow Defense Brief, a publication produced by the Center for the Analysis of Strategies and Technologies, a Moscow-based defense think tank.

New Face, New Strategy
As part of its 20 million ruble ($375,000) rebranding effort, Kalashnikov treated reporters and industry officials to a presentation that was part dramatic reading, part live-action film, and part flashy powerpoint.

Thin girls in tight dresses strutted around holding AK-47 ammunition magazine — which the company has embraced as a symbol of the brand — while a small orchestra played patriotic Russian wartime classics to set the mood.

As if the point wasn't made already, Kalashnikov's CEO was introduced by a sharp-looking young man wearing a Soviet officer's uniform from World War II. As he waxed nostalgic about the glorious triumphs of the Russian people, a lone spotlight illuminated his theatrical expressions.

When Krivoruchko finally took the stage to present the company's plan, he said the first priority was to raise production potential by modernizing aging production equipment. According to him, about 90 percent of the company's production infrastructure is outdated.

"Our total investment program stands at around 4.5 billion rubles [$85 million]. By 2020, we will increase maximum production capacity twofold," he said. This would bring annual production levels to 300,000 a year.

But branding continued to be the primary focus of Kalashnikov's new look, demonstrated by video presentations showing off the new logos in action.



After an animated historical short about the history of Russian weapons manufacturing, which seemed to prominently show the menacing geographic reaches of the hated NATO alliance, attendees witnessed the new Kalashnikov brand in action as an ultra-elite team of special forces operators mercilessly tracked down and disposed of a band of Dagestani terrorists.

Kalashnikov's other brands were shown in a more tranquil light, as everyday hunters and sportsmen toted their rifles around the great outdoors.

The great tragedy of this new marketing campaign is that it is perfectly suited to U.S. consumers that Kalashnikov can no longer reach. The military heritage and sporty utility of its products would resonate with the fiercely independent U.S. gun-owner community.

"Kalashnikov was invented for the people, in the name of the people," Krivoruchko said in conclusion, making the case that the weapons help people protect their sovereign rights.


Yekaterina Baranova / For MT
Losing the West
But it was not all sunshine and roses at the conference. Journalists and company men were keenly aware of the blow dealt to Kalashnikov earlier this year by U.S. and EU sanctions on the Russian defense industry.

Although Kalashnikov dominates 95 percent of Russia's domestic small arms market, that market is tiny. Russian citizens are not allowed to own weapons without a license.

Although Kalashnikov officials would not specify how much money was lost due to U.S. sanctions, Krivoruchko told reporters that because of the blacklisting, "we were only able to export 40,000 weapons to the U.S."

A source close to Kalashnikov's export deal with the U.S.-based Russian Weapons Company told The Moscow Times on a condition of anonymity that "the losses are not calculable, but they are in the millions [of dollars]."

"Yes, we are having a hard time," said Rostec's Chemezov. "We have lost the American market, and most of our hunting products were sold to the U.S."

However, Kalashnikov and Rostec believe that the damage has been done and that the outlook for the company's future in the international market is already looking brighter. Sales lost to sanctions are being replaced by new markets — such as Malaysia and Thailand, where deals for civilian arms exports were signed last week.

Although the terms of those agreements were not announced, Chemezov said "we have almost closed the gap."

Military Orders
But under the theatric surface of civilian oriented marketing and sales, the company is struggling to win Russian military contracts, which remain the mainstay of the company's business, according to Ruslan Pukhov, director of the Center for the Analysis of Strategies and Technologies, a Moscow-based think tank specializing in the Russian defense industry.

"The main challenge for Kalashnikov is not the small arms market, but missiles. This is their main source of revenue. They mass-produce missiles at their plant in Tula, and their destiny depends on future orders of these missiles," Pukhov said.

"Everything depends on whether or not these high-precision munitions will be successful in the global market and if the Russian army will buy into them," he said.

Kalashnikov also has important military contracts at stake in the field of rifles. It is bidding for contracts as part of the Russian Defense Ministry's Ratnik program — an analogue to the U.S. future warrior program, which seeks to develop a next generation "battlefield kit," or standard issue set of gear and weapons as part of the government's massive 20 trillion ruble ($370 billion) rearmament campaign.


Correction: An earlier version of this article incorrectly referred to an AK-47 ammunition magazine as a cartridge. A cartridge is a single shell, while the magazine is the container that holds the gun's ammunition.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie